29-12-2018

2018 was voor veel pretparken een jaar met aankondigingen van nieuwe attracties die in de toekomst geopend gaan worden. Het enige pretpark dat daadwerkelijk dit jaar een grote nieuwigheid opende was Toverland. Toverland opende twee grote nieuwe themagebieden met nieuwe attracties en horeca. Wildlands opende een nieuwe achtbaan.

Nederlandse pretparken

De Efteling is het nummer 1 pretpark van Nederland. In 2018 kregen we Caro, een nieuwe show in het Efteling Theater, Kniesoor de pratende boom in het Sprookjesbos, een nieuw La Place restaurant en een nieuwe themakamer in het Efteling Hotel. Een bijzondere verbouwing was die van de Python. De achtbaan die opende in 1981 kreeg voor het grootste gedeelte nieuwe baandelen. Buiten de parkgrenzen werd behoorlijke geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur, zodat De Efteling beter bereikbaar is geworden.

Walibi Holland opende dit jaar met een nogal rigoureuze aanpassing aan hun Main Street. Het ingangsgebied van Walibi is onderhanden genomen en de winkeltjes en horecapunten in hun Main Street zijn voorzien van felle kleuren. Dit deed onder de fans behoorlijk wat stof opwaaien met negatieve reacties tot gevolg. Walibi opende met Cock-a-Doodle-doo ook nog een verbouwd restaurant.

Attractiepark Slagharen opende in 2018 een nieuwe entree. Het Overijsselse pretpark investeert met deze nieuwe ingang in de toekomst. Het pretpark is bezig om een inhaalslag te maken en moderniseert al enkele jaren in het pretpark.

Wildlands Adventure Zoo was in 2018 nogal aan het stoeien met hun imago. Is het nu een dierentuin of gaat het meer richting een pretpark? In onze ogen is het in 2016 geopende Wildlands een erg mooie toevoeging aan de bestaande parken in Nederland. Juist door te investeren in een dubbele boomerang achtbaan dit jaar onderscheidt het park zich van andere parken. Helaas wordt dit door tegenvallende bezoekersaantallen nog niet door veel bezoekers zo gezien.

Dolfinarium Harderwijk deed met de opening van hun waterspeelplaats, Waterpret, in 2018 ook een stapje de andere kant op. Het is vooral in de zomermaanden een succes gebleken. Het park had met de vele hete dagen die we in 2018 hadden veel geluk. Hadden we een natte en koele zomer gehad dan had deze investering niet goed uitgepakt.

Duinrell investeerde in nieuwe accommodaties op hun vakantiepark. Er kwamen een aantal luxe lodgetenten bij.

Pretparken België

De nieuwigheden in Belgie waren dit jaar vooral te vinden in Walibi Belgium. Het pretpark opende daar een nieuwe familieachtbaan. Ook werd het waterpark Aqualibi onder handen genomen. Bobbejaanland vernieuwde hun hangende achtbaan Dreamcatcher en gaf het een VR ervaring mee.

Pretparken Duitsland

In Duitsland opende Movie Park Germany een verbouwde wilwaterbaan Excalibur en Europa Park opende na een verbouwing de attracties Madame Freudenreich en Eurosat - CanCan Coster. Legoland Duitsland opende een nieuw hotel met ruim 140 kamers en voegde een VR beleving toe aan hun achtbaan Project X. Heide Park bouwde een bestaand gedeelte om tot Pepa Pig Land.

Pretparken Frankrijk

Puy du Fou zorgde in 2018 voor twee nieuwe shows en scoorde mede hierdoor een nieuw bezoekersrecord. Parc Asterix opende hun tweede themahotel met 150 kamers.

Disneyland Parijs zette dit jaar vol in op Marvel. Zo waren er diverse meet & greets met bekende Marvel helden, maar waar Disneyland Parijs in 2018 flink mee kon uitpakken was de Marvel Show. Deze show werd groot aangekondigd, maar kampte al snel met enkele storingen. Ondanks dat bleef de show populair en stonden er regelmatig lange rijen met een volle zaal als gevolg. In het Disneyland Park opende met Mickey's PhilharMagic een nieuwe 3D attractie.

Pretparken in Amerika

Het grootste pretpark resort ter wereld, Walt Disney World in Florida, opende in één van hun parken een nieuw themagedeelte, namelijk Toy Story Land in Hollywood Studios. Verder stond het pretpark dit jaar negatief bekend door de vele bouwhekken die er waren. Er worden namelijk nog enkele nieuwe attracties gebouwd in het park.

Universal Orlando Resort deed het dit jaar met een nieuwe avondshow en een nieuwe attractie van the Fast and the Furious.

SeaWorld Orlando opende met Infinity Falls een nieuwe wildwaterbaan en in het naastgelegen waterpark opende een nieuwe glijbaan. Deze nieuwigheden hebben ervoor gezorgd dat SeaWorld Orlando weer meer bezoekers heeft ontvangen in 2018.

Als we alles samenvatten zijn er genoeg nieuwigheden te vinden in de pretparken. Echter staat het jaar 2018 ook vooral bekend om de vele bekendmakingen van nieuwe attracties in de toekomst.

2019

Zoals het er nu uitziet zal 2019 een heel mooi pretpark jaar gaan worden met veel nieuwigheden. Helaas voor ons Nederlanders zijn de meeste nieuwigheden, op de ombouw van de houten achtbaan in Walibi Holland na, wel te vinden in pretparken in het buitenland.

Disneyland

Busreis Disneyland Parijs

Diverse Disney busreizen inclusief vervoer, tickets en overnachting

Europapark